Lassan 30 évvel a rendszerváltás után több mint egy generációnyi fiatal nőtt fel, amely nem tapasztalta meg a megelőző évtizedek negligáló attitűdjét a homoszexuális emberek irányában. A mai kor gyermeke szabadabban lélegzik és gyűjt információt, impulzusokat, barátokat, ha a többségitől eltérő meleg, leszbikus, biszexuális, transznemű lelÂküÂletet feltételezi magáról.
Az egyik újabb forrás szerint1 bármely iskola 1000 tanulója közül 100 meleg, leszbikus vagy biszexuális, 10 transzszexuális és 1 diák interszexuális. Az adatok egy az egyben nem feleltethetők meg a hazai LMBTI serdülők és felnőttek lélekszámára nézve, de a növekvő tendenciákat jól tükrözik. Ha a gyermek családi háttere elutasító néÂzeteket vall, a gyermek nagy valószíÂnűÂséggel magára marad az önexploráció útvesztőiben. A házi gyermekorvosok
a tárÂsadalom negatív minősítése miatt stigmatizálódó, kiÂszolÂgáltatott, egyébként egészséges fiataljainak sikeres felnőtté válását volÂnának hivatottak támogatni a kisebb-nagyobb méretekben elutasító családi és iskolai környezetben.
ALAPFOGALMAK
Homoszexuális: az a személy, aki elsődÂlegesen vagy kizárólagosan azonos neÂmű személyek iránt érez vonzódást vagy szexuális vágyat. Nők esetében leszbikus, férfiak esetében meleg a szokásos megnevezés.
Biszexuális: az a személy, aki érzelmileg, testileg, lelkileg és/vagy szexuálisan mind férfiakhoz, mind nőkhöz képes vonzÂódni.
Transzszexuális/transznemű az a személy, akinek nemi identitása és/vagy nemi önkifejezése eltér a születéskor jelÂzett nemtől.
Interszexuális: az a személy, aki a kromoszómái és nemi szervei szerint nem határozható meg egyértelműen sem férfiként, sem nőként.
Szexuális orientáció: a személy iráÂnyultÂÂsága, amely szerint döntően azonos, eltérő vagy mindkét nemmel képes kialakítani érzelmi és szexuális kapcsolatot. A szexuális orientáció nem azonos a szexuális magatartás fogalmával.
Nemi identitás: az a belső meggyőződés, amely a személy testi, lelki, érzelmi és szexuális tapasztalatai és érzetei alapján tudatában összerendeződik, amely nyomán nemi életvitelét alakítja. Ez az énkép nem feltétlenül azonos a személy fizikai megjelenésével.
Homofóbia: irracionális félelem és irtózás a homoszexualitástól, a leszbikus, meleg, biszexuális és transznemű emberektől.
Internalizált homofóbia: a külső negatív megítélést a személy a környezet nyomásának engedve maga is elfogadja és önmaga felé negatívan viszonyul (negatív önkép).2
TÖRVÉNYI ÉS KUTATíSETIKAI VíLTOZíSOK
Tudni kell, hogy a szexuális orientáció és identitás nem választás kérdése, és nem a szülői nevelés, esetleges szexuális abúzus, vagy más kedvezőtlen életeÂsemény következménye3. Utóbbiak csak a szexuális viselkedést befolyásolhatják.
A szexuális orientáció és a nemi identitás a pszichoszexuális fejlődés lépcsői, amelyet nem tudatos döntések hoznak létre. A nemi identitás 3-4 éves korra, míg a szexuális orientáció nagyjából 9-10 éves korra alakul ki.
A bioetikai orgánumok 2014-ben Âfelhívták a figyelmet az LMBTI fiatalok egészségügyi hátrányainak csökkentéÂsére.4 A Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet munkatársai 2014-ben negyedik alkalommal készítették el az Iskoláskorú gyermekek egészségmagatartása5 c. jelentést, amelynek egyik fejezete már tarÂtalmaz kérdéseket az azonos nemű partnerhez vonzódásra vonatkozóan. A bostoni Fenway Institute munkatársai kiÂbocsátottak egy szórólapot „Do Ask, Do Tell: Talking to your health care provider about being LGBT”, vagyis „Kérdezd meg! Mondd meg! Beszélgess a kezelőorvossal arról, hogy LMBTI személy vagy!” címÂmel.
A meleg, leszbikus és biszexuális fiaÂtalok merőben eltérő egészséÂgi kockáÂzatoknak vannak kitéve, mint tárÂÂsaik. Hátrányban vannak a heteÂroszexuális lakossághoz viszonyítva az egészségügyi ellátáshoz való hozzáférés, egészÂségÂnevelés, közösségi programok, családÂterÂvezés, védőoltások, a szexuális úton terjedő betegségek, a bántalmazás, a mentális egészség, a droghasználat és
a dohányzás tekintetében. Sokszor szenvednek homofóbiától, kevésbé megÂbélyegző új keletű kifejezéssel homoÂnegativitástól, amely sokszor teljesen ráÂül személyiségükre és internalizált hoÂmoÂfóbia formájában saját maguk felé irányul, önmagukat utálják meg. A meleg fiatalok általában nem rendelkeznek kellő önbizalommal, hogy segítséget kérÂjenek, vagy kérdéseket tegyenek fel.6
A NEM HETEROSZEXUíLIS FIATALOK SPECIíLIS ELLíTíSI IGÉNYEI
Az LMBTI serdülők pszichoszexuális fejlődési lépcsőit szokásosan négy fázisra osztják7. A legnehezebb lépés számukra egyfelől annak felismerése és elfogadása, hogy a többségitől eltérő fejlődésmodell rendkívül sok útvesztővel van megterhelve, beavatási rítusok és a felnőttek példaadó magatartása nélkül, másfelől az a feladat, hogy a társadalmi elvárásoknak megfelelő heteroszexuális fejlődési modellt távolítsák el önmaguktól és egy nehezen felismerhető és követhető, példákkal csak ritkán illusztrált fejlődési utat járjanak be. Sajátságos vonzalmukat előbb saját maguknak vallják be, majd a „coming out”, az előbújás lépéseiben barátaik, majd általában az egyik szülő tudomására hozzák beállítottságukat. Ebben a folyamatban nagy segítségükre lehet egy elfogadó, felvilágosult és támogató család, vagy legalább egy felnőttkorú támogató, aki nem feltétlenül a szülő. Életesélyeik és életkilátásaik nagyban függnek ettől a támogató és hátuk mögött álló felnőttől. Ha a fiatal környezete elutasítja a kamasz többségitől eltérő megnyilvánulásait, öltözködését, a serdülő elszigetelődik és rejtőzködésre van kényszerítve. A rejtőzködés folyamatos félelmet, szorongást, depressziót okozhat. Gyakoribb az önkárosító magatartás, a kockázatos szexuális viselkedés, és az öngyilkossági gondolatok és cselekmények is 2-7-szer gyakoribbak köreikben8. Előfordulhat, hogy a kamasz élete különböző területein eltérő mértékig tárta fel kilétét ismerőseinek, és ez külön szervezést igényel életében a véletlen előbújás veszélye miatt. Ezek az epizódok egyáltalán nem kedveznek a kamaszkorban szokásos stabil önértékelés és identitás kiépítésének, az intimitás elsajátításának.8
Az LMBTI serdülők között gyakrabban fordul elő, hogy kimaradnak egy-egy óráról, mulasztanak az iskolából a kortársak zaklatása, bántalmazás, szóbeli vagy fizikai erőszak miatt. Olykor kénytelenek elhagyni a szülői házat szüleik értetlensége miatt, vagy a szülők küldik el őket otthonról. Számkivetett léthelyzetben könnyebben és korábban nyúlnak alkoholhoz, kábítószerhez és cigarettához, szexuális életük is előbb kezdődik, több partnerük van, és gyakrabban történik akaratuk ellenére az aktus, ami növeli a szexuális fertőzések kockázatát.
Az Egyesült íllamokban életre hívták a közép- és felsőfokú oktatási intézményekben az ún. Gay-Straight Alliances, (Meleg-Hetero Szövetség) baráti köröket, akik vállaltan védik az oktatási intézménybe járó meleg fiatalokat; biztonságos, zaklatástól mentes helyeket biztosítanak számukra a campusban, transzszemélyek számára pedig mosdót, ami sokszor szintén a zaklatás helye. Azokban az oktatási intézményekben, ahol támogató és pozitív légkört biztosítanak, és félelemmentesen látogathatják az oktatási intézményt a meleg diákok, gyakorlatilag megszűnt a különbség a hetero- és homoszexuális hallgatók között az öngyilkossági gondolatok előfordulását tekintve.
AZ ÖNELFOGADíS FELVíLLALíSA, AZ ELŐBÚJíS, VAGY „COMING-OUT”
Ahol a melegek elfogadása pozitívabb és szociálisan jobban tolerált, fiatalabb korban és baráti, családi, munkahelyi környezetében könnyebben vállalja egy serdülő a meleg identitását. A felvállalás előnyös lehet a későbbi mentális és fizikai egészség szempontjából, nagyban függ a közvetlen és tágabb társas és társadalmi környezettől, a jogi szabályoktól, az egyén családi hátterétől és a fiatal társas kapcsolati hálójától. Biztosan kötődő, stabil családi háttérrel pozitívabb fogadtatásra számíthat a serdülő, míg a rosszul funkcionáló családi környezetben nagyobb valószínűséggel számíthatnak elutasításra. Érdemes előbb a közeli ismeretségi körben, majd a tágabb környezetben előbújni, mert egyértelműen csökkenti a mentális feszültségből adódó stresszt és társbetegségeit - depresszió, szorongás, pánik, evészavar, önkárosító magatartásformák, dohányzás, alkohol- és droghasználat, öngyilkossági gondolatok - a nem kívánt terhesség, kockázatos szexuális magatartás és fertőzések esélyét, viszont segíti az önelfogadást, növeli az önbecsülést és hosszú távon kedvező hatással van a mentális egészségre3.
ÖSSZEGZÉS
Azok a gyermekek és fiatalok, akik a leszÂbikus, meleg, bi-, transz- és interszexuális kisebbséghez tartoznak, számos területen hátrányban vannak társaikhoz képest és életük folyamán számos diszkriminatív helyzettel küzdenek. Ami a statisztikában csak 5-10 százalék, az adott személy életének minden percéÂben érezhető. A társadalomban egyre nagyobb igény mutatkozik az LMBTI személyek jogainak társadalmi és törvényszintű elismertetésére, az egészségügyi szakmában is fel kell ismerni az igény gyermekgyógyászokra, védőnőkre, ilÂletve pedagógusokra és szülőkre háruló hatását. Célszerű lenne minél előbb
a CME képzés részévé tenni az LMBTI személyekre és gyermekekre vonatkozó alapÂismeretek, jogszabályok és komÂmunikáció lényeges kérdéseit. Kiindulópontként hivatkozhatunk az UNICEF és
a WHO ajánlásaira.
Hivatkozott irodalom:
”‡1”ƒ
Young, AL: Queer Youth Advice for Educators. How to Respect and Protect Your Lesbian, Gay, Bisexual, and Transgender Students, Next ÂGeneration Press, 2011. p.1.
”‡2”ƒ
A nemi identitás és szexuális orientáció bővebb kifejtése Vitrai Sára Testi és társadalmi nem, szexuális orientáció c. cikkében olvasható az Egészségfejlesztés 2016. 57. évf. 3. sz. 45-47.oldalon.
”‡3”ƒ
Steever JB, Cooper-Serber E: A review of gay, lesbian, bisexual, and trangender youth issues for the pediatrician. Pediatric Annals 2013. Vol.42. No.2. 34-39.
”‡4”ƒ
Fisher CB, Mustanski B: Reducing Health Disparities and Enhancing the Responsible Conduct of Research Involving LGBT Youth. Hastings Center Report 2014. Vol.44. Suppl.4. p.828.
”‡5”ƒ
Egészség és egészségmagatartás iskoláskorban 2014. Szerk. Németh ígnes, Költő András, Budapest, Nemzeti Egészségfejlesztési Intézet, 2016. p. 121-130.
”‡6”ƒ
Condou Ch: Why is school such a hard place to be gay? The Guardian 2011. 10 November
”‡7”ƒ
Rowlett JD, Patel D, Greydanus DE: Homosexuality. In: Behavioural Pediatrics. Eds. DE Greydanus, ML Wolraich, Springer 1991. p. 43. idézi: Troiden RR: Homosexual identity development. J Adolesc Health Care 1988. Vol.9. p. 105-13.
”‡8”ƒ
Frankowski BL, Committee on Adolescence: Sexual orientation and adolescents. Pediatrics, 2004. Vol.113. No.6. p. 1827-32.
”‡9”ƒ
Hatzenbuehler ML, Birkett M, Van Wagenen A, Meyer IH: Protective school climates and reduced risk of suicide ideation in sexual minority youth. Am J Public Health. 2014. Vol.104. No.2. p. 279-286.
10”ƒ
Mustanski B, Lyons T, Garcia SC: Internet Use and Sexual Health of Young Men Who Have Sex with Men: A Mixed-Methods Study. Archives of Sexual Behavior 2011. Vol.40. No.2. p. 289-300.
11”ƒ
UNICEF: Eliminating discrimination against children and parents based on sexual orientation and/or gender identity. Position paper. 2014. November No. 9.
12”ƒ
World Health Organization: Improving the health and well-being of lesbian, gay, bisexual and transgender persons. Report by the Secretariat EB133/6. 2013. 14 May
13”ƒ
Raifman J, Moscoe E, Austin SB, McConnell M: Difference-in-differences analysis of the association between state same-sex policies and adolescents suicide attempts. JAMA Pediatrics 2017. Vol.171. No.4. 350-56.
14”ƒ
Center for Disease Control and Prevention: Health Risks Among Sexual Minority Youth. https://www.cdc.gov/healthyyouth/disparities/smy.htm Letöltés ideje: 2017. április 3.
15”ƒ
Dankmeijer P ed. "GALE Toolkit Working with Schools 1.0 Amsterdam: GALE The Global Alliance for LGBT Education.
”‡”‡ ”ƒ
http://www.ilga-europe.org/sites/default/files/Attachments/gale_toolkit_schools_1.0_en_2011.pdf
16”ƒ
Csajbók É, Páll I, Magony S, Sepp K, Valkusz Zs: A felnőttkori transzszexualizmus és kezelése. Magyar Belorvosi Archívum 2016. 69. köt.
2-3. sz. 134-140.
17”ƒ
Simons LK, Leibowitz SF, Hidalgo MA: Understanding gender variance in children and adolescents. Pediatric Annals 2014. Vol.43. No.6. e126-e131.
18”ƒ
Scheiber D: Adjunk időt az interszex gyermekeknek! Hírvivő 2015. 20. évf. 2. sz. 20.
További irodalom:
Ӣ
Somorjai N: LMBTI fiatalok a gyermekorvosi ellátásban Gyermekgyógyászat 2016. 67. évf. 3. sz. 169-173.
Ӣ
Kardos G: Gyermeknevelés és a homoszexualitás. Hírvivő 2007. 12. évf. 4. sz. 19.
Ӣ
Simon L: Transzszexuális identitászavar. Orvostovábbképző Szemle 2013. 20. évf. 12. sz. 83-85.
Ӣ
Somorjai N: Szexológiai bibliográfia. Pszichoterápia 2008. 17. évf. 1. sz. 59-60.
Ӣ
Somorjai N: Szexuális kisebbségek: A homoszexualitás speciális kezelése az egészségÂügyi ellátásban. Pszichológia & Practicum 2015.
1. évf. 3. sz. 28-29.
Ӣ
Somorjai N: Hogyan segítheti elő az oktatási intézmény a meleg fiatalok egészséges életÂvitelét? In: Schuchmann J (szerk.) A közösÂségÂfejlesztés új útjai. Székesfehérvár: Kodolányi János Főiskola, 2016. 71-80. http://www.kodolanyi.hu/images/tartalom/File/kiadvanyok/kozossegfejlesztes.pdf
Ӣ
Somorjai N: Figyelni kell rájuk! A szexuális kisebbségekhez tartozó fiatalkorúak nemi nevelése. 1. rész Pszichológia & Practicum 2016. 2. évf. 1. sz. 30-31.
Ӣ
Somorjai N: Figyelni kell rájuk! A szexuális kisebbségekhez tartozó fiatalkorúak nemi nevelése. 2. rész Pszichológia & Practicum 2016. 2. évf. 2. sz. 26-30.
Az Amerikai Gyermekgyógyászati Társaság Serdülőkori Bizottságának ajánlásai a gyermekorvosnak
1. Biztosítsa a serdülőt, hogy a rábízott információk az orvosi eskü és titoktartás kötelezettsége miatt harmadik személy tudomására nem juthatnak.
2. Az egészségügyi személyzet vegyen részt képzésen, ami a LMBTI serdülőkkel való találkozás során szükséges ismereteket és tudásanyagot tartalmazza, kitérve a kívánatos szóhasználat és a kerülendő kifejezések, gúnyos megjegyzések eseteire.
3. Mind írásos, mind szóbeli formában úgy fogalmazzon, hogy az LMBTI fiatalok ne érezzék magukat kizárva a beszélgetésből. Pl. barát vagy barátnő megnevezése helyett a kliens partnere vagy kedvese említése ajánlott.
4. A tizenévesek és szüleik számára célÂszerű kidolgozni egy brosúrát a legÂfonÂtosabb tudnivalókról, és ezt közÂzé tenni, vagy szükség esetén kézbe adni.
5. A gyermekorvos ismerje azokat a civil szervezeteket és pszichológusokat, akikhez a nem heteroszexuális serdülők fordulhatnak.
6. Teremtsen megfelelő légkört, amelyÂben a gyermek, vagy serdülő bármilyen kényes kérdést feltehet. Legyen felkészült a szexuális orientáció és a szexuális viselkedés alakulása terén, legyen képes a serdülő érettsége szerint világos információt nyújtani, félreértéseket tisztázni, kétségeket eloszlatni és megfelelő lelki támaszt nyújtani.
A fiatalokat, akiknek volt szexuális tapasztalata azonos nemű partnerrel (is), ne illesse bármilyen címkével, hisz”² ebben a korban még előfordulhat ilyen irányú tapasztalat anélkül, hogy ez a későbbi magatartásba beépülne.
7. Legyen kész előítéletektől mentesen segítségére lenni a fiatalnak, ha bizonytalan nemi identitásában.
8. Kérdezze ki a serdülőt a kockázatos szexuális magatartásról, depressziós epiÂzódról és az öngyilkossági gondolatokról.
9. Ajánlható választásként említse az önmegtartóztatást, intse óvatosságra az egyszerre több partnerrel kapcsolatot fenntartókat, hívja fel a figyelmet a biztonságos szexuális magatartás szabályaira. Tájékoztassa a fiatalt az anális közösüléssel járó kockázatokról és a fertőzések veszélyeiről, nyújtson információt a veszélyek minimálisra csökkentésének módszereiről.
10. Térjen ki az alkohol, drog és a védekezés nélküli szexuális együttlét kapcsolatára, a bántalmazás eshetőségére.
11. Minden serdülőt tájékoztasson szóban, vagy szórólap formájában (interneten) a szexuális úton terjedő betegségekről és a szűrés lehetőségéről, a HIV-fertőzésről, terhességi tesztekről és tanácsadásról, a védekezés módszereiről, a méhnyakrák-, valamint a hepatitis A és B-oltásról.
12. Kérdezze ki a fiatalt mentális egészségi állapotáról, kitérve a családi konfliktusokra és a kortárs csoportokban előforduló zaklatásra vagy bántalmazásra.
A Center for Disease Control and Prevention ajánlásai
A szülők felelőssége
A szülőknek óriási felelősségük van abban, hogy LMBTI gyermeküket támogassák. Pozitív odafordulással jobb fizikai és mentális egészségi esélyre, stabilabb partnerkapcsolat kialakítására és megfelelő megküzdési készségek elsajátítására van lehetősége gyermeküknek. Sajnos a szülőket sokszor megrázkódtatásként éri, ha kiderül gyermekük melegsége, mássága. A szülőkkel való elhúzódó konfliktus és folyamatos stressz egyeseket otthonuk elhagyására késztethet. A szülőknek nyíltan és elfogadóan kellene beszélgetni a meleg serdülővel, legyenek figyelmesek azokra a jelekre, hogy gyermekük zaklatás áldozata-e, (vagy nem ő zaklat-e másokat). A magatartás és a hangulat változása, a tanulmányi eredmények romlása, tartós lehangoltság esetén a szülők gondoljanak arra, hogy nem egy tabutéma, a fiatal homoszexuális vonzalma áll-e a háttérben.
Az eddigi kutatási eredmények négy pontban foglalják össze a szülők teendőit.
1.”‚Rendszeresen és nyíltan, elfogadóan beszélgessenek gyermekükkel a másfajta szexuális orientációról, amelynek során a fiatal elmondhatja az őt foglalkoztató kérdéseket. Hallják meg és hallgassák meg gyermekük problémáit. A gyermek érezze a szülő szeretetét és támogatását akkor is, ha meleg. Beszélgessenek a serdülővel a szerelemről, szexualitásról, a kockázatos szexuális viselkedésről, a védekezés nélküli aktus veszélyeiről.
2.”‚Mivel általában a szülők sincsenek „képben”, mivel jár a meleg életforma felvállalása a mai világban, menjenek könyvtárba és gyűjtsenek be minél több információt a melegséggel kapcsolatban. Próbáljanak sikeres melegektől életÂrajzi, szépirodalmi műveket olvasni, a melegek életéről tájékozódni, egészségi információt gyűjteni, vegyék fel a kapcsolatot melegszervezetekkel. Ha már tájékozottabbak a melegek életéről és életkilátásairól, tisztázzák magukban saját érzéseiket.
3.”‚A kellő információk birtokában alakítsanak ki közös célokat gyermekükkel, hogy eredményesen teljesíthessen az isÂkolában.
4.”‚Azok a szülők, akik veszik a fáradságot, hogy megismerjék fiuk, lányuk barátait, és tudják, hogy mivel foglalkoznak szabad idejükben, jobb eséllyel indítják őket a felnőtté válás felé.
A JAMA Pediatrics 2017. évi közleméÂnyében a Youth Risk Behavior Surveillance System (Fiatalkori Rizikómagatartás-vizsgáló Felügyelet) által 1999 és 2015 között megkérdezett 762 ezer (16 év átlagos életkorú) serdülő közül a szexuális kisebbséghez tartozó fiatalok 28,5%-a követett el öngyilkossági kísérletet. Miután engedélyezték az azonos neműek házasságát, 7%-os relatív csökkenés muÂtatkozott körükben az öngyilkossági kísérletek számában. Az eredmény azt Âsugallja, a gyermekgyógyászati ellátás mellett az élet más területein is tehetünk lépéseket az egyenlő esélyek és jobb életkilátások megteremtéséért.
Az oktatási intézmények lehetőségei
”¢”‚Bátorítsanak minden hallgatót mások tiszteletére és kifejezetten tiltsák a bántalmazás és zaklatás minden formáját, akár verbális, érzelmi vagy fizikai.
”¢”‚Alakítsanak ki biztonságos helyeket az iskolában - pl. az iskolai pszichológus szobája, iskolai könyvtár, diákönkormányzati iroda, diáktanácsadó - ahol a diákok segítséget kaphatnak a tanároktól, vagy az iskolai személyzettől.
”¢”‚Bátorítsák a diákok önszerveződő klubÂjait, ahol biztonságos és befogadó az iskolai környezet minden diák számára, szexuális orientációtól függetlenül.
”¢”‚A szexuális egészségnevelésről tartott órák minden esetben foglalják magukba a leszbikus, meleg, bi- és transzszexuális fiatalok nézőpontjait és érdeklődését is a szexuális úton terÂjedő betegségek, a HIV-fertőzés és a nem kívánt terhesség kérdéseiről.14
A GALE (Gay and Lesbian Education) Network az interneten is elérhető online tréninget kínál azon pedagógusok számára, akik szeretnék integrálni az oktatásba és a különböző tantárgyak curricuÂlumába a homoszexualitás kérdéseit. Az integrációt segíti, ha belefoglalják a tananyagba az LMBTI emberek életéről, híÂres írók, művészek, zeneszerzők, feltalálók eredményeiről tudható ismereteket, biológia órán pedig a természetben előforduló emberi, állat- és növényvilágban tapasztalható jelenségekre is felhívják a figyelmet, és a szexuális élet természetes variánsaként vitatják meg az azonos neműek vonzalmát.
Az interszexuális fiatalokról
Ami Hippokratész idejében még a kozmosz, vagy a rend része volt, az anatómia, az orvostudomány fejlődésével rendellenességgé, betegséggé vált. A hermafroditák, az interszexuális újszülöttek a seÂbészeti beavatkozások sorozatának, hormonkezelésnek vannak, lehetnek kitéve, a társadalom nem kíván tudomást venni létezésükről. Létezésük ténye a kollektív tudattalan süllyesztőjébe került.
Az interszexuális csecsemők sebészeti és ehhez kapcsolódó ellátásával kapcsolatban a legtöbb szerző a minél korábbi életkorban történő sebészi beavatkozást ajánlja, hogy az egyértelmű nemi neÂvelés társadalmi kívánalmainak meg lehessen felelni. A tájékozott beleegyezés egy ilyen fontos kérdésben, mint a nem megÂválasztásának felelőssége és leheÂtősége a 18 év alatti személyeket is megÂilleti. Kívánatosabb volna megvárni a gyermek érésének azt a szakaszát, amelyben az orvosi tájékoztatás alapján a tájékozott beleegyezés elvének megfelelően saját maga hozhatja meg életre szóló döntését. Az ő döntése nagyobb valószínűséggel lesz összhangban ösztöneivel, vágyaival és nemi identitásával. Eldöntheti, kéri-e a komplikációkkal, és szövődményekkel járó sebészi beavatkozást, vagy úgy fogadja el saját testét, ahogy az születésekor adatott. Az Alapvető Jogok Biztosának Hivatala 2015 májusában konÂferenciát tartott „Az interszexuális gyermekek helyzete - problémafelvetés” címmel a Háttér Társaság közreműködésével, amelyen az érintettek, bioetikusok, szociológusok és az egészségügy képviselői elemezték a jelenlegi gyakorlatot.
A konferenciáról Scheiber Dóra közölt a Hírvivő c. szaklapban beszámolót.
A transzszexuális fiatalokról
A transzszexuális személyek úgy érzik, nemi identitásuk különbözik a születésükkor jelölt nemtől. Ellentétes nem szerinti testbe születtek, mint ahogyan ösztöneik és késztetéseik szerint éreznek és viselkednek. Ez folyamatos belső feszültséggel jár, és sokan szeretnék ezt a tévedést sebészi úton korrigáltatni. Sokkal több transzszexuális, újabb kifejezéssel nemiszerep-diszfóriában szenvedő személy él, mint ahányan az orvosi rendelőkben ezzel a panasszal megjelennek. A nemiszerep-diszfória megÂállaÂpításához legalább hat hónapig kell hogy fennálljon a gyermekben erős inkongruencia a kapott és választott neÂme között: erős a vágy és ragaszkodás, hogy az ellenkező nemű személyként élhessen; erős a preferencia, hogy az ellentétes nem ruháit hordhassa és erős ellenállás, hogy a születési nem szerinÂti külső megjelenést elfogadja; ennek megÂfelelő játékok és fantáziajátékok preÂferálása; olyan játékok, társasjátékok és tevékenységek választása, amelyek az ellentétes nemhez kapcsolódnak; a saját nemnek megfelelő tevékenységek elutasítása; ellentétes nemű játszótársak választása; erős az ellenérzés a saját nemi szervekkel és megjelenéssel kapcsolatosan; erős a vágy, hogy a választott nem szerinti elsődleges és másodlagos nemi jelleget hordozza, és gátoltság, szorongás az iskolai, szociális és egyéb funkciókban.
A rendelkezésre álló eddigi Âkutatási eredmények szerint a gyermekkori neÂmiÂszerep-diszfória nem feltétlenül marad meg késő gyermekkorig vagy a korai serdülő évekig, többségük később meleg vagy leszbikus felnőttként azonosítja magát. Előfordul, hogy a nemiszerep-diszfória nem kisgyerekkorban, hanem csak később, serdülőkorban vagy még később jelentkezik.
Hazánkban a nemi átalakító műtétek alsó korhatárát 18-21 évben állapították meg, azonban sem a nem-, sem a névváltoztatás engedélyezése nem köthető orvosi beavatkozáshoz, mivel mindkettő alkotmányos alapjog.16
Somorjai Noémi informatikus, könyvtáros, SE Magatartástudományi Intézet
2023. május 4-7. között kerül megrendezésre a HGYE Kávészünet konferenciája, Siófokon.