URBÁN RÓBERT EGÉSZSÉGPSZICHOLÓGUS, ELTE PPK, BUDAPEST
Az utóbbi mintegy harminc évben az orvos-beteg kapcsolat kiegészült egy harmadik szereplővel, az internettel. Az interneten elérhető honlapok, online támogató csoportok, online tanácsadás szakemberektől és így tovább. Az internet növekvő szerepe óhatatlanul megváltoztatta azt, hogy mi történik az orvos-beteg találkozáskor. Ennek a változásnak néhány előnyét és hátrányát az 1. táblázat foglalja össze.
Mobiltelefonra is letölthető applikáció, amivel a legfrissebb cikkeket meg tudjuk keresni. Ha a subspecializációnkat beírjuk, akkor folyamatosan figyeli a guidelinokat a mi specialitásunkban és emlékeztetőket küld, ha új irányelv jelenik meg.
Mindannyian számtalanszor átéltük már ezt. Végre megtaláljuk a keresett újságot, de az egy fizetős fal mögött van. Vagy nem emlékszik, hogy a számtalan bejelentkezési adat közül melyikre van szüksége, vagy egyszerűen nincs hozzáférése. Érthető tehát, hogy a tudás átültetésének egyik legfontosabb akadálya az irodalomhoz való hozzáférés az Orvosi Könyvtári Szövetség szerint.
A jó hír, hogy a tudományos publikálásban forradalom zajlik, egy nemzetközi nyílt hozzáférésű mozgalom formájában. A végső cél az, hogy minden szakirodalom szabadon hozzáférhetővé váljon.² Ez jelentős előrelépést jelent. 2017-től a szakirodalom több mint 50%-a nyílt hozzáférésűként jelent meg. A biológia élen jár ebben.³
A University of British Columbia Okanagan campus kutatói olyan olcsó és hordozható mikrohullámú érzékelőt fejlesztettek ki, amely gyorsan érzékeli a baktériumok növekedésének változásait az antibiotikum-érzékenység felmérése érdekében. Az eszköz egy osztott gyűrűs mikrohullámú rezonátor segítségével nagyon érzékenyen képes mérni a baktériumok növekedését különböző antibiotikum-koncentrációk jelenlétében, mielőtt a növekedésben bármilyen látható változás bekövetkezne. A technológia csökkenti az ilyen vizsgálatokkal járó időt és költségeket, és utat nyithat a személyre szabott antibiotikum-terápia számára az alacsony erőforrásokkal rendelkező vagy távoli régiókban.
A huszonéves magyar mérnökök egy ötletversenyből indultak el termékükkel, egy diagnosztikai karpereccel, ami egészségügyi intézményekben automatikusan monitorozza a betegek paramétereit. Már a piloton is túlvannak, év végére jöhet a piaci bevezetés is. A második körös forrásbevonásról tárgyalnak, külföldi intézmények is érdeklődnek az okosórára hasonlító termék iránt.
A Forbes-ban megjelent teljes cikk az alábbi linken olvasható.
A praxisszoftverben vagy más ellátói dokumentációs rendszerben a személyes vizithez hasonló módon szükséges vezetni a dokumentációt, ehhez található a csatolmányban két segédlet (Mintaszövegek a betegdokumentációhoz és telefonos cheklist).
A technológiai fejlődés lehetővé teszi, hogy betegként az egészségügyi adataimhoz hozzájussak az internet segítségével és az orvosommal is kapcsolatba tudjak lépni biztonságosan.
A csatolmányban található tájékoztató ebben segít.
A szakmailag eredményes és hatékony távkonzultációhoz szükséges néhány előkészületet megtenni, ezért a csatolmányban megtalálhatók azok a legfontosabb teendők, amelyek betartásával, alkalmazásával szabályosan és eredményesen tudunk orvosi segítséget kapni telefonon keresztül.
Az alkalmazásba regisztrálni kell először, majd a regisztrációt követően arra alkalmas az applikáció, hogyha egy eszméletlen vagy rosszullévő beteghez kap riasztást az OMSZ, akkor az OMSZ aktiválja a hívórendszert és a beteghez elérhető közelségben lévő telefonokra riasztást ad: segítséget kértek a közelben. A felhívásra lehet reagálni: elfogadom vagy nem fogadom el a felhívást. Amennyiben elfogadom, akkor mutatja a térképet, hogy honnan kérték a riasztást és egy térkép megjelenítésével megmutatja az odavezető útvonalat is.
A Magyar Gyermekorvosok Társasága és a Házi Gyermekorvosok Egyesülete támogatásával készült a "Tippek a szülőknek a sikeres videó-távkonzultációhoz" szakmai anyag.
A NEM SÜRGŐS ELLÁTÁS IGÉNYLŐ ESETEKBEN a technológiai fejlődésnek köszönhetően a távolságok áthidalhatóvá váltak és a fizikai távolságtartás mellett is megvalósulhat a hatékony orvos-beteg találkozás és betegellátás. A távkonzultáció megvalósulhat csak telefonhívás során is, de nagyon sok platform lehetővé teszi a videó hívást is ami valós idejű virtuális találkozásra ad lehetőséget. A családok otthonuk kényelméből és biztonságából juthatnak gyermekük egészségét illetően megnyugató válaszokhoz. Azért, hogy ebben a újonnan előállt helyzetben alapellátó orvosukkal vagy a gyermek krónikus betegsége esetén a gondozó orvosukkal zökkenőmentes legyen az első virtuális vizit, összeállítottunk pár tanácsot, amely a segítségükre lehet:
Egyesületünket a Nemzeti Együttműködési Alap támogatja.
Bemutatkozás
A Házi Gyermekorvosok Egyesülete az országban dolgozó 1500 házi gyermekorvos szakmai és
érdekérvényesítő szervezete. Minden gyermek számára elérhető korszerű ellátást, megfelelő
munkakörülményeket, vonzó életpályát biztosító gyermekorvosi alapellátásért küzdünk.
Kapcsolatban állunk a gyermekgyógyászat és az alapellátás irányító testületeivel, intézményeivel,
az egészségügyi kormányzattal, nemzetközi szervezetek aktív tagjai vagyunk.