A magyarországi házi gyermekorvosok, a hazai gyermek-alapellátás fennmaradásáért dolgozók, vagy a gyermekegészségügy iránt kicsit is érdeklődők számára lassan alapvetésnek számít, hogy a magyarországi házi gyermekorvoslás - legalábbis jelenlegi formájában - lassú haláltusáját vívja.
Egyetértés van abban is, hogy a gyermek-alapellátás reformjának vagy újraszervezésének sikere a ráÂfordított rengeteg energia és pénz ellenére sem lehet eredményes, ha a rendszerbe nem lépnek be - nagy számban(!) - azok a 30-40 éves, pályájuk elején járó fiatalok, akikkel a kialakítandó új szerkezetben megÂoldhatóvá válik a magyarÂorÂszági gyerÂmekek - térben és időben is - átfogó egészségügyi ellátása. Sajnos a helyzet 2017-ben kiábrándító. A legutolsó ismert adaÂtok alapján
a 40 évnél fiatalabban praktizálók aránya Magyarországon az 5%-ot(!) sem éri el az összes háÂzi gyermekÂorvos között.
Ez az írás a generáció-elmélet isÂmereteit felhasználva próbálja meg újratárgyalni azokat a körülményeket, amelyeket Kádár Ferenc „Miért nem vonzó a pálya?” című, öt éve megjelent cikkében (Hírvivő XVII. évf. 3. szám) már összefoglalt. Ezek azok a gondok, amelyek szereÂpet játszhatnak abban, hogy a házi gyermekorvoslás nem vonzó a fiaÂtal orvosok számára, és amelyek megÂváltoztatásáért történő haÂtáÂroÂzott(abb) egyéni és egyesületi kiállás szakmánk megfiatalodásának és jöÂvőjének záloga.
GENERíCIÓ-ELMÉLET
Generáción alatt az ugyanakkor születettek korcsoportját, az egy korban élő, nagyjából azonos korú emberek összességét értjük. Egy-egy ilyen emberi korcsoport (nemzedék) felnövekedése, kifejlődése korábban 25-30 évig is tartott, azonban ez az idő felgyorsuló világunkkal együtt csökkenni látszik.
A generációk XX. századi „újra felfedezése” az Egyesült íllamokból indult ki (Yankelovich-riport, 1971). A különböÂző korcsoportok eltérő Âmagatartásáról szerzett tapasztalatokat elsőként a marketingszakemberek alkalmazták a gyakorlatban azzal a céllal, hogy az embereket még több termék fogyasztására, vásárlására ösztönözzék. Ez olyannyira jól sikerült, hogy az „X, Y, Z generáció” kifejezések mára szinte közhellyé váltak.
A generációs marketing alapgondolata az, hogy a generációs szintű, közös élmények (ún. kohorsz-élmények) - a fiatalkori alapélmények, majd a szocializáció során megtapasztalt nagyobb és meghatározó történések - az ún. „korszellem” elkíséri az embereket életük végéig és hatással van választásaikra. Ezek a választások nemcsak vásárlási szokásaikat befolyásolják, hanem párkapcsolataikat, vagy munkahelyi döntéseiket is meghatározhatják.
Az elmúlt évszázad egymást követő generációi
az 1940-50-es években született baÂby boom generáció,
az 1960-70-es éves X generációja, valamint
az 1980-90-es években született Y nemzedék.
NEMZEDÉKEK
A MAGYARORSZíGI HíZI GYERMEKORVOSLíSBAN
A ma Magyarországon praktizáló házi gyermekorvosoknak még mindig több mint a felét a baby boom nemzedék 1960 előtt született tagjai alkotják. Ők azok, akik idejekorán megtanulták, hogyan kell takarékosan gazdálkodni az erőforrásokkal, szorosan kötődnek munkahelyükhöz, munkafegyelmük és lojalitásuk eredménye, hogy a házi gyermekorvosi ellátás még egyáltalán létezik. Az őket létszámukban és életkorukban is követő X generáció tagjai pályájuk során már sokkal korábban találkoztak a munkahelyi stressz jelenségével, amely köreikben egyre gyakoribb munkahelyváltást, -elhagyást és korai egészségi problémákat eredményezett. Valószínűleg olyan létszámban és időtartamban nem lesznek jelen az alapellátásban, mint a „baby-boomerek”. A gyermekorvosi alapellátás biztos és tartós működtetése tehát a fiatal Y generáció tagjaira vár(na), akik ugyanakkor - legalábbis eddig - sok vonzót nem találtak szakmánk kihívásaiban és létszámukban is töredékét alkotják az előző nemzedékeknek.
Y GENERíCIÓ:
JELLEMZŐK, ÉRTÉKEK
íltalában az 1970-es évek vége és az ezredforduló között születetteket sorolják ide, vagyis életkoruk alapján ideÂtartoznak a már szakvizsgával rendelkező 30-40 éves gyermekorvosok. Természetesen a határokat nem lehet merev évszámokhoz kötni, sokkal fontosabbak az olyan közös élmények, mint pl. egy meghatározó irodalmi mű (Harry Potter), vagy filmalkotás (Pulp Fiction), jelentős politikai-történelmi esemény (89”™). Ennek a generációnak a kialakulásában az informatika száguldó fejlődése már fontos szerepet játszott, így nem csoda, ha tagjai magabiztosan kezelik a modern technikákat és legtöbbször többet tudnak a digitális világról, mint idősebb munkatársaik. Fejlődésükre nagyban hatott, hogy a megfelelő szellemi és testi fejlődéshez szükséges otthoni és iskolai körülményeik megteremtették annak a lehetőségét, hogy könnyen tájékozódjanak a világban, sokszor több idegen nyelvet is jól beszélnek. Szüleik - a korábbi szülőgenerációkkal ellentétben - őket már a szabad véleménynyilváÂnításra, önállóságra nevelték, ezért felnőttként is nagyra értékelik a demokratikus, formalitásoktól mentes munkakörülményeket, szabályokat. Már nem „engedelmes munkaerők”, munkahelyeiken nagy önbizalommal és szabadon élik az életüket és mondják el a véleményüket, oldják meg feladataikat, így formálják végső soron munkahelyüket a saját képükre. Míg az Y generáció szülei kemény munka árán küzdötték fel magukat oda, ahol tartanak, gyermekeik már nem hajlandók őket követve „robotolni”, számukra magától értetődő, hogy karriert érnek el és jól keresnek. A fiatalok látták, hogy szüleiknek sok kompromisszumot kellett kötniük, amelyért időnként nagy árat fizettek: magánéletük tönkrement, egészségük romlott, a munkaerőpiacon kiszolgáltatottakká váltak. Miután szüleik hibáit nem akarják újra elkövetni sokkal kevésbé „megalkuvók”, a lojalitást alig ismerik, viselkedésükben mintha keveredne a „rabszolgalét” fogalma a munka, hivatás iránti alázattal, mely utóbbi a korábbi nemzedékeknél - főleg a „baby boomerek”-nél - annyira természetes, hogy fel sem tűnik a napi rutin során. Azzal, hogy nem félnek a változástól és saját személyes érdekeiket a munkahelyi érdekek elé helyezik, olykor negatív érzelmeket váltanak ki idősebb munkatársaikból.
AZ Y GENERíCIÓ ELVíRíSAI
A HíZI GYERMEKORVOSLíSSAL SZEMBEN
Ideális munkakörnyezet,
modern eszközök
A szüleik által gyermek- és fiatalkorukban biztosított jó körülményeket munkahelyüktől is elvárják, azzal szemben magas - olykor túlzó - elvárásaik vannak. Nem csoda, ha a legjobb munkahelyek éves listájára egyre gyakrabban kerülnek fel az olyan trendinek számító fiatalos cégek, mint a Google, vagy a Prezi, ahol a tágas, napsütötte irodában a - jellemzően 40 év alatti - dolgozóknak a „szokásos” kávézó és dohányzósarok kombinációja mellett már olyan eszközök is megjelennek a munkavégzés közbeni rekreációhoz, mint a csocsóÂasztal, a függőágy, vagy akár egy boxzsák. Ha a mi málló vakolattal, csöpögő radiátorokkal, szűkös rendelőhelyiségekkel jellemzett valóságunkat veti össze egy fiatal orvos az imént vázolt futurisztikus képpel, vagy akár csak a magyarországi kórházak örvendetesen megújulásnak induló infrastruktúrájával, akkor abból az előbbi minden kétség nélkül vesztesként kerül ki. Egyértelmű feladatunk a házi gyermekorvosi rendelők „újragondolása”, mely a modern házi gyermekorvoslásban nem korlátozódhat csak és kizárólag a rendelő helyiségére, hanem annak szerves részét kell hogy képezze a személyzeti rész pihenőszobával, a kulturált betegfogadásra alkalmas recepció, pelenkázó/szoptatószoba, konzultációs helyiség stb. Ennek létrehozása önmagában is feltételezné a központi - térségi, városi - rendelőintézetek létrehozását, amit a humán erőforrás helyzete is egyre jobban sürget. Az ehhez szükséges anyagi források biztosítása természetesen központi feladat - egy második stadionépítési program - volna.
Az Y generáció tagjai már a számítógépekkel együtt nőttek fel, ők jelentik az ún. digitális nemzedékek első hullámát. Érthetően munkájuk során is a legmodernebb eszközöket szeretnék használni. Számukra legalább akkora érték az informatikai jártasság és a legújabb innovációk ismerete, mint a leghalkabb szívzörejt is meghalló fül, vagy a finom tompulatot kikopogtató ujj. Elemi szükségletük a megújuló, naprakész hardver (fizikai eszköz) és szoftver (funkcionális rész), amelyek beszerzéséhez nélkülözhetetlenek a központi eszközbeszerzési pályázatok, működtetésükhöz pedig a hozzájuk rendelt kiegészítő finanszírozás. Ezek meglétéért és folyamatosságáért a HGYE-nek a többi orvosi érdekképviselettel együtt közösen kell küzdenie. Azért, hogy a fiatalok ne essenek a „modern kütyük” által nyújtott előnyök egyoldalú értékelésének csapdájába (hiszen rajonganak értük) a szakmai szervezetek feladata az is, hogy a rendelői napi gyakorlat számára objektív módon meghatározza ezen eszközök - POCT, ultrahang, mobilapplikációk stb. - alkalmazhatóságát.
Az „ezredváltó” nemzedék a multimédiás tartalmakat magától értetődően fogyasztja, és azok előállításában is sokkal aktívabban vesz részt, mint elődeik. Gondoljunk csak az online időpontkérési/konzultációs lehetőségekre, az egyre szaporodó gyermekorvosi honlapokra, várótermi monitorokon elhelyezett információkra. De ami akár a hozzájuk legközelebb álló X generációtól is igazán megkülönbözteti őket, az a közösségi média - pl. facebook - spontán, ösztönös használata. Ennek megnyilvánulása, hogy egyre gyakrabban találkozhatunk fiatal kollégák praxisának önálló facebook-oldalaival, posztjaik peÂdig vírusként terjednek az ilyen típusú kommunikációra láthatóan „vevő” szülői megosztások által, ami sokszor szinte irritálja a szakmát vagy az idősebb kollégákat.
Mi tehát a teendő? Van-e teendőnk? Feladatunk lehet szakmai, vagy akár anyagi támogatás biztosítása a rendelők (rendelőintézetek) honlapjainak létrehozásában. Még inkább feladatunk, hogy a HGYE formailag és tartalmilag is modern, „iránymutató” honlapot működtessen, és az azon megjelenő, naprakész, szakmailag ellenőrzött tartalmakat a fiatal kollégák oldalairól könnyen elérhetővé tegye. Ennek a létrehozása egyébként nehezen képzelhető el az Y generáció tagjainak aktív részvétele nélkül.
Nemzetközi példák mutatják, hogy a szakmai szervezetek azzal is segíthetik
a fiatalok online jelenlétét, ha a hatályos jogi és etikai szabályoknak megfelelő, közös ajánlást (ún. facebook-etikai kódex) dolgoznak ki, amivel segíthetik fiatal tagjaikat abban, hogy az online teret saját igényeiknek megfelelően, a szakma többi résztvevőjének is elfogadható módon, biztonságos mértékig tágíthassák.
Biztos anyagi háttér
Az Y generáció számára a kiszámíthaÂtó és a társadalmi szerepnek megfeleÂlő jövedelem „magától értetődő”. MaÂgáÂtól értetődő, mivel legtöbbjük gyermekÂkorából hiányzott a nélkülözés (ellenÂtétben az idősebb nemzedékekkel) és magától értetődő, mivel anyagi megbecsülésük értékelésekor ők már nem csak a Kárpát-medencén belüli, hanem európai összehasonlítást tesznek (hiszen megtehetik). Ezért (is) volna fontos a korán megismerhető és biztos ÂháÂzi gyermekorvosi életpálya. Az elmúlt évek praxisfinanszírozásának emelÂkeÂdése iránymutató és örvendetes, de a megállapodások ellenére is szükséges, vég nélküli konzultációk a szakmai szervezetek és a döntéshozók között, azok kommunikációja, a politikai beÂjelenÂtések ad hoc jellege továbbra is a bizonytalanság érzését táplálja a fiatal orvosokban (is), akik így érthető módon inkább kivárnak, mielőtt döntő elhatározást hoznának karrierjükkel kapcsolatban. Erre a hiányosságra - bizalmi válságra - fel kell hívnunk az egészségpolitikusok figyelmét, különben a várt pozitív változások elmaradását esetleg újbóli forráscsökkenés követheti.
Miután ennek a nemzedéknek a gonÂdolkodását meghatározza az, hogy nekik a társadalmi szerepüknek megfelelő - magas - jövedelem „jár”, ezért nem érzik úgy, hogy annak kiegészítéséül bármikor is szükségük volna fekete jövedelmekre, vagyis a hálapénzre. Nem meglepő, ha minden felmérésben, szakmától függetlenül a fiatalok utasítják el legnagyobb mértékben a hálapénz rendszerét. Számukra a - korábbi praxishirdetésekben oly gyakran olvasható - „jó beteganyagot” már nem a gyógyulás érdekében anyagi áldozatot is vállaló (hálapénzt fizető) családok jelentik. Bevételeiket legalizálni akarják, hiszen az munkájuk érÂtékének elismerése. Mindez együtt azt eredményezi, hogy egyesületi és egyéni szinten is meg kell tennünk mindent a hálapénzmentes házi gyermekorvoslásért, ha a fiatal utánpótlás bizalmát meg akarjuk szerezni.
Szüleik és idősebb munkatársaik pélÂdájából okulva - a megfelelő anyagi hátÂtér biztonságában - az Y generáció tagjai már nem akarnak „robotolni”, száÂmukra a praxis / házhoz járás / maÂgánÂrendelés / ügyelet mókuskereke már „nem pálya”. Fontos ennek a felÂisÂÂÂmeÂrése, hiszen a rendszerszintű önÂkiÂzsákÂmányolás a fiatal orvosokkal még a praxisÂfinanszírozás és az ügyeÂleti óraÂdíjak emelésével sem lesz műÂködtetÂhető. Vagyis még a több pénz megÂjelenésével is keletkezhetnek paÂraÂdox módon ellátási hiányok. ElenÂgedÂÂÂhetetÂlen tehát a hagyományos struktúrák
- iskolaorvoslás, házi gyerÂmekÂorvosi ügyeÂletek stb. - újragondolása, szükÂség esetén a párhuzamosságok leÂÂépítéÂsével, hiszen a leendő fiatal házi gyerÂmekorvosok várhatóan egyetlen munÂkahelyen, a másod- és harmadállás kényÂszere nélkül kívánnak majd megÂfelelő jövedelemhez jutni.
Nemzetközileg is elismert
szakmai munka
Ahogy azt tapasztaljuk, ezek a fiatalok jól beszélnek idegen nyelveket és ennek (is) köszönhetően könnyedén, magabiztosan tájékozódnak a világban. Egy-egy szakmai kérdés felmerülésekor magától értetődő természetességgel fordulnak az olyan, főként angol nyelvű oldalakhoz, mint amilyenek az UpToDate vagy a NICE guideline. Míg elődeik számára egy-egy elismert szaktekintély által írt könyv, tudományos cikk, vagy személyes tanítás volt az útmutató, ők sokkal inkább hisznek a csoportos teljesítményben, főként, ha az nemzetközi, és az internetnek köszönhetően határokon átívelve valósul meg. Saját munkájuk mércéjének sokkal inkább a nemzetközi összehasonlítást tekintik, semmint a helyi (olykor elavult) szokásokat, ami úgy tűnhet fel, mintha kevésbé lojálisak lennének a magyar orvoslás hagyományaival szemben (és talán így is van).
Részben ennek a teljesen újszerű „kultúrának” az igénye fogalmazódhatott meg azon fiatal gyermekorvosokban, akik a közelmúltban véleményükkel a nyilvánosság elé lépve a hazai gyermekorvoslást képviselő idősebb kolÂléÂgáik, tanáraik rosszallását váltották ki.
Megoldás lehet erre a helyzetre egy olyan konzultatív környezet létrehozása, amely feudalisztikus attitűdök nélkül adna lehetőséget a nemzetközi, ún. evidence based szakirodalom és a magyar gyógyítás hagyományain alapuló házi gyermekorvosi protokollok kidolgozására. Ezen konzultatív légkört kialakíthatják egymás között kisebb szakmai munkaközösségek (pl. egy városban dolgozó házi gyermekorvosok) is, bevonva a munkába a fiatal kollégáikat. De még fontosabb volna, hogy a házi gyermekorvoslás protokolljainak - szakmai létünk egyik alapjának - összeállítása
a HGYE vezetésével és természetesen a szakmai kollégiumok felügyelete mellett, minél több fiatal bevonásával elkezdődjön. Ez azon fiatal gyermekorvosoknak jelentene vonzerőt, akik nem félnek a szakmai kihívásoktól, elkötelezettek a szakmai színvonal emelése mellett és jó értelemben vett „versenytársai” lehetÂnének a klinikákon maradó kortársaiknak.
Kiszolgáltatottságmentes
környezet
Ezt a nemzedéket talán az önbizalom tekintetében választja el a legnagyobb szakadék az előző generációktól. Elődeik számára érthetetlen magabiztossággal és szabadsággal élik az életüket és mondják el a véleményüket. Nem fogadják el az egzisztenciális kiszolgáltatottságot, amelyet az idősebb háziorvosok akár évtizedeken keresztül is megtapasztaltak egy-egy kevésbé együttműködő önkormányzat által elnyomva. Miután a fiatalok érzik, hogy a jogszabályok nem biztosítanak számukra megfelelő véÂdelmet a kiszolgáltatott helyzettől, ezért inkább nem is tévednek az alapellátás ingoványos területére. Ezért is volt nagy előrelépés a 2015-ös alapellátási törvény elfogadása, de sajnálatos, hogy annak tényleges megvalósulására még 2 év elteltével is várnunk kell. Még mindig általános, hogy a feladatellátási és ügyeleti szerződések megkötésekor az orÂvosok tetemes hátrányból indulva, még jogi tanácsadó igénybevételekor is csak részben tudják érvényesíteni álláspontjukat. Kérdéses, hogy az országosan egységes feladatellátási szerződések mennyiben oldanák meg ezt a problémát.
A fiatal házi gyermekorvosok a szülőkkel szembeni kiszolgáltatottságot is szeretnék elkerülni. Jól példázza mindezt, hogy az ő praxisaikban a legkevésbé jellemző a háznál történő betegellátás, a szolgálati telefon hétvégi, és éjjel is készenléti üzemmódja, a rendelési idő elhúzódása. Amennyiben eladandó praxisunkat vonzóvá szeretnénk tenni egy fiatal gyermekorvos számára, érdemes már időben elkezdeni a családok „nevelését”. Betegelőjegyzési rendszer működtetésével, a nem közfinanszírozott szolgáltatások egyértelmű kommunikációjával, az ún. kényelmi szolgáltatások fogalmának megismertetésével és elfogadtatásával a szülők felé sokat tehetünk azért, hogy átadandó praxisunkban egy fiatal ne kiszolgáltatva érezze magát (a „jó beteganyag” új meghatározása).
Végül a közvetlen Âmunkatársakkal való érintkezésben sem tisztelik a teÂkinÂtély vagy a kor („bezzeg az én időmÂÂben”) előjogát. ílláspontjukat ugyanÂÂolyan értékűnek tartják, mint taÂpasztÂaltabb kollégáikét. Ha azt várjuk, hogy új, fiatal munkatárs lépjen be egy házi gyermekorvosi munkaközösségbe, nagyon sokat segíthet, ha a közös ügyeleti megbeszélések légköréről és a szaÂbadságos helyettesítési rendről mindenÂki tudja, hogy az demokratikus, és az újonnan érkezőnek sem kell hátrányos megkülönböztetést elszenvednie.
Változatos, új kihívásokkal teli munka
Az Y nemzedék tagjai a maguk képességének, egyéniségének megfelelően kívánják alakítani a munkájukat és ha az ambíciójukat nem elégíti ki a feladat, és azon változtatni sem tudnak, könnyen váltanak. Jobban mondva a házi gyermekorvoslás esetében csak váltanának (!), hiszen általánosan elfogadott vélekedés, hogy erről a pályáról már nincsen hová menni.
Az Y generáció számára a röghöz kötöttségtől való félelem az a „mumus”, amelynek megléte önmagában - a korábban felsorolt szempontok nélkül - is elegendő ahhoz, hogy a praxisleteleÂpedési pályázatok igen jelentős és növekvő anyagi forrásainak ellenére is csak néhány fiatal lát perspektívát a házi gyermekorvoslásban. A házi gyermekorvosi praxisok szakmai kompetenciájának bővítése, az ellátás színvonalának emelése, a nem orvosi feladatok leválasztása, a feladatvégzéshez rendelt, kiÂszámítható finanszírozás együttesen eredményezhetné azt, hogy a házi gyerÂmekorvosi munka vonzereje, így a praxisjog forgalomképessége javuljon. A szakmai kompetenciák kibővítésével (második szakvizsga alkalmazhatósága az alapellátásban, licenszvizsgák) bizonyos készségek a háziorvosi munka során sem vesznének el, ami javítaná (vagy megteremtené) az alapellátásból a kórházi/szakorvosi munka felé történő átjárhatóságot azok számára, akikben ilyen igény felmerülne. A gyermekorvosi praxisok piacképességének javulásával egy ilyen, jelenleg szinte kivitelezhetetlen váltás is könnyen létrejöhetne, amivel megszűnne a házi gyermekorvoslás „zsákutca” jellege.
így válna vonzóbbá pályánk az Y generáció tagjai számára.
VÉGÜL
Életünk nagy döntéseit egyénként hozÂzuk meg, de kortársaink életsorsát és megannyi választását mégis összefűzi egy laza szálú, de meghatározó háló a közös értékek mentén, amely lehetőséget teremt arra, hogy ezeket a döntéseket összekapcsoljuk. A fiatal orvosnemzedék közös gondolkodásának befolyásolására - mint láthattuk - többféle lehetőségünk van. Szerepe lehet ebben az egészségpolitikai döntéshozóknak, az országos szakmai és érdekképviseleti szervezeteknek, helyi munkacsoportoknak, de nekünk, egyéneknek egyaránt. Arra, hogy az összes szereplő egyszerre (és gyorsan) felismerje ezt a szerepét, sajnos kicsi az esély. De ha csak annyit elérünk, hogy a házi gyermekorvoslásban jelen lévő generációk jellemzőinek és igényeinek megismerésével a nemzedékek közötti párbeszédet folyamatosabbá tesszük, már jó úton indulunk el.
PÖLÖSKEY PÉTER
A munkához Tari Annamária:
Y generáció c. könyvét,
Törőcsik Mária: Generációs marketing c. írását és a wikipédiát használtam forrásmunkának.
2023. május 4-7. között kerül megrendezésre a HGYE Kávészünet konferenciája, Siófokon.